Makua ruokaan!

 Food Desinger, yrittäjä Markku Luola, puhuu maku-ulottuvuudesta  ja tarjoaa mieleenpainuvia makumuistoja asiakkailleen. Maku-ulottuvuudella hän tarkoittaa ruokailutilanteeseen sisältyviä asioita, jotka perusmakujen lisäksi vaikuttavat makukokemuksen syntymiseen.

Yrittäjäksi Markku Luola päätyi 11 vuotta sitten työskenneltyään sitä ennen pitkään alan tehtävissä mm. keittiömestarina ja opettajana. Ruokaluola-yrityksen puitteissa hän suunnittelee ja toteuttaa ruokatarinoita yrityksien tilaisuuksiin sekä tekee tuotekehitystä ja koulutusta.  Liikeideaan kantavana teemana on maku-ulottuvuuteen liittyen personoidut tuotteet sekä nautinnolliset makukokemukset.  Makuasioiden tärkeyttä hän haluaa viestittää kaikille alan ammattilaisille.

”Ensin on mietittävä, mikä on makustrategia ja miten sitä päivittäin omassa toiminnassa toteutetaan”, kertoo Luola. Ruoka ja sen maustaminen, kattaukset sekä tarjollepano tehdään strategiaa tukien. Luovilla ratkaisuilla saadaan tututkin ruoat tuottamaan uusia makuelämyksiä.  ”Makukokonaisuuden kannalta tärkeää on miltä tila näyttää, miten linjastossa ruokailuvälineet ja kattaustarvikkeet ovat esillä ja kuinka ruoka on tarjolla”, hän jatkaa.

Päivittäisessä työssä on Markku Luolan mukaan suuri merkitys asiakkaalle annetuilla makulupauksilla. Ruokalajien nimeämiseen hän toivoo kekseliäisyyttä, joka johdattelee elämyksen odottamiseen jo siinä vaiheessa, kun ruokalistaa luetaan esimerkiksi ennen lounastaukoa.  Luolan mukaan makua pitää myydä aktiivisesti ja annetut lupaukset on luonnollisesti lunastettava ruokailutilanteessa. Tärkeää asiakaspalautetta olisi osattava kuunnella rakentavasti.

”Raaka-aineiden laatuun ja ruoan makuun pitäisi malttaa keskittyä tuotekehittelyvaiheessa, sillä ammattilaisilla on sekä oikeus että velvollisuus antaa mallia”, Luola muistuttaa. Turhaa makujen typistämistä allergioiden pelossa pitäisi välttää ja käyttää rohkeammin esimerkiksi yrttejä maustamiseen.

Yrityksien tilaisuuksiin suunnittellut uniikit ruokatarinat perustuvat asiakkaan haastatteluun, jossa yrityksen arvot sekä viestintä käydään läpi. Tilaisuus toteutetaan niitä tukien. ”Onnistuneella ruokatarjoilulla on aina yritykselle lisäarvoa”, hän muistuttaa.

Ravitsemisalaan Luola suhtautuu intohimoisesti ja haluaa kehittyä jatkuvasti. "Maku-ulottuvuus voi rakentua ilon ja leikin pohjalle”, hän sanoo.  Asiakkaat ilahtuvat ja erilainen makumuisto syntyy pienistäkin luovasti toteutetuista asioista, kuten vartaista tarjotuista melonilohkoista tai pikkuruisista korvapuusteista.  Markku Luola toteaa, että nautinnollisten makukokemuksien tuottaminen pitäisi olla ammattilaisille kunnia-asia.

 



Teksti Virpi Kulomaa, kuva © Markku Luola