Ruoan ammattilainen arvostaa kouluruokaa

Viihtyisässä Bistromat-ravintolassa haudutellaan ja keitellään lähiseudun raaka-aineista perinteistä kotiruokaa, jota kodeissa ei nykyisin ehditä arjen kiireessä tekemään. Ravintoloitsijat ja itsekin kiireiset vanhemmat Päivi ja Marko Palovaara osaavat alan ihmisinä arvostaa suuresti sitä, että koulussa lapsille tarjoillaan päivittäin valmis ateria.

Päivi Palovaara, mitä mieltä olet suomalaisesta kouluruoasta?

Kouluruokailu on mielestäni mielettömän tärkeä asia. Kun on kiire töissä, on todellista luksusta, että lapsille tarjoillaan koulussa ammattilaisen valmistama lämmin ateria. Verrattuna esimerkiksi maihin, joissa kouluruoan sijasta syödään eväitä, ovat suomalaiset lapset ja vanhemmat kouluruokailun suhteen todella hyvässä ja samanarvoisessa asemassa.

Mitä mielestäsi voitaisiin tehdä, että hienoa kouluruokailuamme osattaisiin arvostaa nykyistä enemmän?

Mielestäni kouluruokailuun ja ruokaan liittyvät asiat voisivat olla entistä enemmän osana opetusta. Tärkeää olisi esimerkiksi se, että lapset näkisivät missä ruoka valmistetaan eli pääsisivät vierailemaan koulun keittiöön. Lisäksi kaikki yläkoululaiset voisivat työskennellä yhden työpäivän kouluravintolassa tai -keittiössä. Ruoan arvostuksen nostamiseen on monia keinoja, kuten vaikka yrttitarhan kasvattaminen luokan ikkunalaudalla.

Lisäksi kouluruokailuun liittyen voitaisiin tehdä yhteistyötä läheisten yritysten kanssa järjestämällä teemaviikkoja ja tempauksia kouluravintoloihin. Kannattaa muistaa, että lapsille merkittävät asiat voivat yrityksen näkökulmasta olla pieniä ja helposti toteutettavia.

Asiakkaiden mielikuva kouluruokailusta muodostuu monista asioista, kuten asiakaspalvelusta. Millaisia vinkkejä antaisit kouluravintoloille haastavien asiakaspalvelutilanteiden hoitamiseksi?

Haastavista tilanteista selviää oikean asenteen ja hyvien asiakaspalvelutaitojen avulla. Mahdollisen negatiivisen palautteen vastaanotto on tärkeää ja silloin pitäisi miettiä, mistä tyytymättömyys johtuu. Henkilökunnan aito kiinnostus asioihin huomataan. Jos oppilas esimerkiksi sanoo, että olipa pahaa jauhelihakastiketta, ole kiinnostunut siitä ja kysy mikä oli huonoa. Tärkeää on osata asettua asiakkaan asemaan ja toisaalta houkutella ruokailuun positiivisin keinoin sanomalla, että jos et tänään tykännyt ruuasta, niin tule kuitenkin huomenna syömään, laitetaan parempaa.

Asiakaspalautteen antamisen mahdollisuus on myös tärkeää. Esimerkiksi vanhemmat oppilaat osaavat arvioida jo paremmin ruoan kokonaisuutta sekä kohdentaa arvion oikeaan paikkaan, kuten onnistumisiin ja toisaalta myös epäonnistumisiin.

Asiakaita täytyy osata lukea oikealla tavalla, esimerkiksi odottaminen on nälkäisille asiakkaille hermostuttavaa. Henkilökunta ei tällaisessa tilanteessa saa itse hermostua, vaan asia täytyy hoitaa ammattimaisesti.

On hyvä muistaa, että kaikki asiakkaiden antamat kiitokset vaikuttavat merkittävästi työssä viihtymiseen ja auttavat jaksamaan. Saadut kiitokset pitäisi muistaa siis jakaa kaikkien keittiöhenkilökuntaan kuuluvien kanssa.

Mainitse vielä lopuksi, millaisia ovat kiireisten asiakkaiden arvostamat kotiruokaherkut eli listanne suosikit?

Erityisen suosittuja herkkuja ovat esimerkiksi paistetut silakkafileet tarjoiltuna tilliperunamuusin ja tartarkastikkeen kera sekä grillattu luomuporsaankasler perunapyreellä ja punaviinikastikkeella.


Haastattelu ja kuva Virpi Kulomaa