Menestyksen takana on monen alan osaajia

Helsinkiläinen ruokatalo Lagerblad Foods on toiminut kasvavalla vauhdilla jo reilut kymmenen vuotta. Yritys sai alkunsa kahden keittiömestarin unelmasta tarjota suurkeittiöille ja ravintoloille vanhan hyvän ajan ruokaa teollisesti valmistettuna. Vuosien aikana aitoa ja perinteistä ruokaa korostava yritysidea on säilynyt. Yritys sen ympärillä on kasvanut 20 työntekijän työyhteisöksi ja valikoima laajentunut jo noin sataan erilaiseen tuotteeseen. Menestyksen on mahdollistanut tiimi, joka ruoanvalmistuksen ammattilaisten lisäksi koostuu monen alan osaajista.

Toimitusjohtaja Mika Lindfors, tuotekehittäjä Timo Luotonen ja myyntikoordinaattori Kristiina Kellokangas, millaisista aineksista leivotaan hyvä joukkue menestyvälle ruokatalolle ?

Tärkeimpiä tekijöitä ovat ammattitaito ja oikea asenne. Lisäksi on oltava yhteinen päämäärä ja selkeä tavoite sekä kannustava ilmapiiri. Ne ovat meidän reseptimme hyvään joukkueeseen.
Työssämme tarvitsemme toisiamme, sillä  "ilman tuotantoa ei ole myyntiä ja ilman myyntiä ei ole tuotantoa".

Työyhteisössänne on tekemisen meininki ja hyvä sitoutuminen? Mihin se pohjautuu?

”Pitää nähdä vuoren yli” on yhteinen sloganimme vuosien takaa – usko ja arvostus samoihin arvoihin.

Jatkuva tuotekehitys on olennainen osa yrityksenne toimintaa.  Millä tavoin työyhteisönne jäsenet ovat tuotekehitysprosessissa mukana ?

Jokainen ryhmämme jäsen tuo ”soppaamme” oman osaamisesna, ja kun kaikki osa-alueet ovat kunnossa, niin uskomme, että tuloksena on onnistuminen.

Suurin osa tuotteistanne valmistetaan horeca-sektorille. Millaisia toiveita suurkeittiöillä on kokemuksenne mukaan ruoan aitoudesta ja perinteisistä makunautinnoista?

Maku on tietenkin tärkeä, mutta siihen on liitettävä helppous ja nopeus, koska henkilökuntaa on vähän. Myös hinnan on oltava järkevä.

Miten olette valikoimissanne huomioineet erityisruokavaliota tarvitsevia?

Olemme käyneet läpi koko tuotteistomme suolanvähennyksen osalta ja olemme myös tuotekehittäneet rasvaominaisuuksiltaan parempia tuotteita. Valmistamme lisäksi gluteenittomia tuotteita.

Miten perinteiseen ruoanvalmistukseen pohjautuva reseptiikkanne ja nykyteknologian mukainen tuotantoprosessi yhdistetään, jotta lopputuloksena saadaan isoäidin keittiön tuotteita?

Raaka-aineilla ei ole eroa eli meidän tapauksesessamme ns. pieni tehdään isosti. Tuotannossamme käytettävät raaka-aineet ovat samoja kuin vaikkapa lihapullalla mummon keittokirjassa. Siinä, missä kotona lihapullia tehdessä lihamyllyyn laitetaan kilo lihaa, niin meillä Lagerbladilla määrä on tuhatkertainen.

Mitä teille merkitsee yrityksenne slogan ”aidosti aitoa”?

Se tarkoittaa meille rehellisyyttä, perinteitä ja selkeitä makuja.

Ja vielä lopuksi, mikä on lihapullanne menestyksen salaisuus?

Lihapullamme = Aidosti aito, isoäidin keittiötä kunnioittaen tehty!


Teksti ja kuva Virpi Kulomaa
Kuvassa Lagerblad Foodsin myyntineuvottelija Tanja Ihander ja  myyntikoordinaattori Kristiina Kellokangas.