Tuotekehittäjänä saa olla paraatipaikalla

Myllyn Paras Oy on suomalainen perheyritys ja pitkän linjan konkari mylly- ja pakesteleivonnaistuotteiden valmistajana. Hyvinkään pakastetehtaalla tuotetaan maukkaita raaka- ja kypsäpakasteleivonnaisia vähittäiskauppa- ja suurkeittiöasiakkaille. Pakasteleivonnaisten tuotekehittäjä, kondiittori- ja leipurimestari Iiro Heinonen, toteuttaa työssään innovatiivisuutta perinteitä kunnioittaen.

”Työni on monipuolista, haasteellista ja vastuullista, joten se suorastaan kannustaa kehittämään. Lisäksi saan olla paraatipaikalla näkemässä, mitä leipomoalalla tapahtuu maailmalla ja seurata trendejä”, toteaa Iiro tuotekehittäjän työstään.  Hänen toimenkuvaansa kuuluu myös pakastetehtaan tuotannon työohjeista vastaaminen. Tuotannon tarkka tuntemus on muun ammattitaidon ohella välttämättömyys tuotekehitystyössä.

Mistä ideat uusiin tuotteisiin kumpuavat? Iiro toteaa, että tuotekehitystyön lähtökohtana on aina asiakas, jonka tarpeisiin ja toiveisiin etsitään ratkaisua. Sen vuoksi vuoropuhelu asiakkaan kanssa ja saatu palaute on ensiarvoisen tärkeää.  Myllyn Paras Oy:lle on jo pitkään ollut tunnusomaista toiminnan jatkuva kehittäminen innovatiivisesti. ”Suurkeittiöiden erityistarpeita ajatellen olemme nykyisin panostaneet raakapakasteiden kehittämisen lisäksi kypsäpakasteisiin, jotka lanseerattiin markkinoille vuonna 2009. Niiden avulla voidaan paremmin vaikuttaa tuotteen tarjontaan asiakasvirran mukaan, hävikkiin ja paisto on tasalaatuista”, kertoo Iiro kypsäpakasteiden hyödyistä.

Tuotekehitystyössä tarvittavia ratkaisuja ja ideoita Iiro kertoo ammentavansa niin arkisten askareiden parista kuin myös maailmalla matkustellessaan, kahviloiden tarjontaan tutustumalla ja internetin avulla. Vankka ammattitaito pohjautuu verenperintönä saatuun leipurin ammattiin ja pitkään kokemuksen leipomoalan yrittäjyydestä. Iirolle on luonteenomaista on toimia työssä luovasti ja rohkeasti kokeilla sekä kehittää uutta. Tästä näyttävänä tuloksena on mm. suurkeittiöille suunnattu Lippa-sämpylä ja ainutlaatuinen taittopaistotekniikka, jolle on haettu patenttia. Iiro kiittelee asiakkaita ja kertoo, että kiinnostus uutuustuotteita ja vaihtoehtoisia ratkaisuja kohtaan on onneksi jatkuvaa, mikä on tuotekehittäjän kannalta todellinen unelmatilanne. Toisinaan uutuustuotteiden pysyvä käyttöönotto kokeilujen jälkeen vaatii asiakkailta uusien toimintatapojen omaksumista, jotta tuotteiden monipuoliset käyttötavat ja työtä helpottamaan kehitetyt ratkaisut saadaan parhaiten hyödynnettyä.

Nykytrendien mukaan on leivonnaisten tuotekehittelyssä kiinnitetty erityistä huomioita terveellisyyteen. Kuitu-, suola- ja sokeripitoisuus sekä rasvan laatu ja määrä ovat laatutietoisten kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.  ”Trendien vaihtuessa ruokakulttuuriimme kuuluvat kestosuosikit, kuten karjalanpiirakat ja korvapuustit, pitävät pintansa. Myös sesonkituotteet, kuten joulutortut, ovat erittäin suosittuja”, kertoo Iiro. Suomalaiseen makuun ja käyttötarkoituksiin sopivia uutuustuotteita tuotekehittäjä toivoo kokeiltavan rohkeasti, sillä kehitystyössä maku ja herkullisuus ovat ne asiat, jotka lopulta ratkaisevat.

 
Teksti ja kuva Virpi Kulomaa